Bukan mudah untuk menjadi ibu yang berilmu dari segala segi..justeru matlamat utama blog ini adalah untuk mengumpul sebanyak mungkin info berkaitan bayi dan ibu..untuk rujukan tuan blog dan sesiapa jua yang sudi singgah di blog ini. Segala info adalah dipetik dari sumber seperti dinyatakan..same2 la kite menilai dengan penuh bijaksana.

Wednesday, May 23, 2012

Mengatasi gigi sensitif



Oleh Siti Zarinah Sahib
sitizarinah@hmetro.com.my







KEBANYAKAN rakyat Malaysia membesar dengan kepelbagaian makanan enak seperti karipap yang dijual di gerai tepi jalan, ais kacang daripada kantin sekolah atau secawan kopi panas bersama nasi beralaskan daun pisang.
Namun peningkatan usia menyebabkan setiap orang menjaga kesihatan dengan memilih makanan kurang kolesterol, tanpa lemak dan terlalu manis bagi mendapatkan berat badan ideal serta terhindar daripada penyakit merbahaya.

Selain menyekat pengambilan makanan yang boleh mengundang bahaya, ramai mengakui mengalami ketidakselesaan ketika mengunyah makanan. Dentin hipersensitif atau lebih dikenali sebagai gigi sensitif adalah satu keadaan yang memberi kesan kepada hampir 57 peratus individu di seluruh dunia.


Ini berpunca daripada udara sejuk, minuman panas atau pencuci mulut manis yang mencetuskan kesakitan pada gusi dan gigi.
Bukan itu saja, sentuhan peralatan pergigian daripada doktor gigi boleh membuatkan rutin lawatan ke klinik menjadi sesuatu yang menakutkan.

Ketidakselesaan ini menyebabkan sesiapa juga yang mengalaminya mengelak untuk membuat rawatan dan seterusnya membawa kepada masalah gigi yang lain.

Masalah gigi sensitif berlaku apabila gusi semakin menipis disebabkan kehadiran enamel seterusnya mendedahkan lapisan asas gigi (dentin) kepada deria rasa.
Panas, sejuk, manis atau masam memberi kesan kepada pergerakan cecair di dalam kawasan gigi sekali gus mencetus ketidakselesaan atau rasa sakit.

Colgate Sensitive Pro-Relief adalah ubat gigi pertama dan satu-satunya terbukti secara klinikal menghalang kesakitan dan memberikan kelegaan daripada kerengsaan dan rasa ngilu. Ia mengandungi kalium yang memberikan rasa kebas dan berkesan menghalang penghantaran deria panas, sejuk, manis dan tekanan yang merangsang rasa sakit pada gigi.

Mengandungi teknologi Pro-Argin yang dahulunya hanya terdapat di klinik pergigian, teknologi ini menggunakan arginina dan asid amino yang semula jadi terdapat di dalam air liur.

Kandungan kalsium karbonat dan sebatian kalsium tidak larut, membantu merawat dan mencegah gejala kesakitan dan menjadi pelindung mulut untuk jangka panjang.

Untuk mengurangkan rasa sakit dan tidak selesa, Colgate Sensitive Pro-Relief mampu menghalang rasa sensitif ketika mula digosok pada gigi. Penggunaan yang kerap memberikan perlindungan berpanjangan serta menambah pembaikan enamel gigi seterusnya mengurangkan kesakitan secara kekal. Ubat gigi ini sesuai untuk rakyat Malaysia yang mencintai makanan.

Sumber : Harian Metro

No comments:

Post a Comment

Comment: